top of page
  • תמונת הסופר/תPinat hachay

ייחום, זיווג והמלטה

בחודשים האחרונים ליווינו את בוטן, כלבת המשפחה האהובה של מירב האסיסטנטית שלנו בתהליך הזיווג, ההריון וההמלטה המופלאה והמרגשת שהתרחשה השבוע.

למרות שבוטן החליטה לשנות מעט את חוקי המשחק ובחרה להמליט על הספה בצמוד לאמה הישנה בה, חשבנו שכדאי להדריך גם אתכם איך לעבור את התהליך המרגש באופן הנכון, הבריא והבטוח ביותר.

רגע לפני שאנחנו מדברים על שלב ההריון עצמו, נתייחס בקצרה לשלבים הקודמים, שלב הייחום ושלב הזיווג.

מומלץ מאוד עוד לפני שלב הייחום, לחסן ולתלע את הכלבה בסמוך להמלטה, כדי להגדיל את כמות הנוגדנים המועברים לגורים בהנקה ולמנוע את הדבקתם בתולעים.


שלב הייחום - שלב זה מתבטא לרוב בשינויים פיסים אצל הכלב, תהיה הפרשה של דם מאיבר המין, נפיחות ובמקרים מסויימים חוסר שלווה של הכלבה.

סימן נוסף שיכול להעיד על ייחום הוא התענינות כלבים זכרים בכלבה.


שלב הזיווג - היום ה-9 והיום ה-11 הם הימים המתאימים לזיווג. סופרים את יום הדימום הראשון כיום 0 ומפגישים את הנקבה עם הזכר בימים המתאימים. לרוב שני זיווגים יספיקו לכניסת הכלבה להריון.


כלבתכם נכנסה להריון? הגיע הזמן להערך נכון להמלטה (בעיקר אם אתם מעדיפים להמנע מ"תרחיש בוטן" ואינכם מעוניינים שכלבתכם תמליט לידכם על הספה או במיטתכם)


הערכות להמלטה - הריון נמשך בממוצע 63 יום, ההמלטה תתרחש בין היום ה62-65.

כשבוע קודם יש ליצור אזור נוח ונעים בו היא תרגיש נוח בזמן ההמלטה. השיגו מספר שמיכות ובדים ישנים ש"עשו את שלהם" ועשו בהם שימוש. עיתונים גם כן יעשו את העבודה, הם סופגים והכלבה תוכל לקרוע אותם בזמן שמכינה לעצמה את ה"קן".


חשוב לזכור! תהליך ההמלטה הוא טיבעי ומתרחש לרוב מעצמו ללא התערבות הבעלים. ככל שתמעטו בהתערבות כך ייטב. אף על פי כן, חשוב שנהיה מוכנים ויהיה עמה מישהו מבני המשפחה למקרה שחלילה יהיה סיבוך.


כדי לקבל תמונת מצב מדויקת יותר ולהתכונן בזמן ליום ההמלטה, ניתן למדוד חום בפי הטבעת החל מהיום ה-58 להריון.

טמפ' הגוף הנורמלית של הכלבה היא 38-39 מעלות צלזיוס.

בתוך 24 שעות לפני תחילת הצירים, הטמפ' תרד כמעט במעלה.

עוד לפני כן, כחודש לאחר הזיווג ניתן לוודא שהכלבה בהריון ולנסות לחזות את מספר הגורים בביצוע US במרפאתכם או לבצע צילום רנטגן כשבוע לפני המלטה שיציג במדויק את מספר הגורים שעליכם לצפות להם ואת המנח שבו הם נמצאים.


שלב ההמלטה - שלב ההמלטה מתחלק לשלושה שלבים. השלב השני והשלישי חוזרים על עצמם עם כל המלטת גור.


שלב ראשון: בשלב זה האם חסרת תאבון, חסרת מנוחה ולעתים קרובות רוצה להתבודד. בשלב זה יתכנו גם רעידות בנסיון להעלות את חום הגוף.

שלב זה נמשך בין 6-24 שעות.

זה הזמן להוציא את הכלבה לטיול כדי לאפשר לה לעשות את צרכיה.


שלב שני: בשלב זה מתחילים הצירים והוצאת הגורים. בדר"כ מבצבץ לראשונה שק המכיל נוזל ירקרק, אחריו בא הגור והשיליה המחוברת אליו. לאחר יציאת הגור הכלבה פותחת את השק בשיניה, מנקה את הגור ומנתקת את חבל התבור.


יתכן שיהיה עליך לבצע פעולות אלה במקום האם. יש לדאוג להרחיק מיד את השק מהגור במקרה והכלבה לא פתחה אותו במהלך ההמלטה ולוודא מעבר חופשי של אוויר. לנקות במטלית לחה את הפנים, האף והפה ולשפשף בעדינות את הגור במגבת נקייה ורכה על מנת לעודד את פעולת הנשימה.

במידה והגור נתקע בתעלת ההמלטה, יש ליצור קשר מיידי עם המרפאה ולקבל הדרכה טלפונית כיצד להוציא את הגור. במידה והמרפאה לא זמינה יש למשוך בכוח מתון ואחיד בעזרת מטלית נקייה את הגור עד להוצאתו.

במידה והכלבה לא מנתקת את חבל התבור, יש לקשור אותו בחוט ולגזור בחלק הרחוק מהגור. מומלץ לשים טיפת פולידין על הקצה.


שלב שלישי: זהו שלב המנוחה הבא לאחר המלטת כל גור. בשלב זה מתרחשות התכווצויות קלות של הרחם ויציאת שיירי השיליה מן הרחם. אורכו של שלב זה בין 10-30 דקות.


יש לפנות למרפאה במקרים הבאים:

• גור תקוע בנרתיק

• ‏כיווצים רציפים וחזקים של מעל חצי שעה ללא יציאת גור

• ‏מעל 4 שעות בין יציאת גור לגור בהנחה שההמלטה לא הסתיימה.

• ‏4 שעות מאז שנראתה ההפרשה ירוקה/שחורה ללא יציאת גור.

• ‏כשחלפו מעל 65 יום מאז הזיווג ולא החלה המלטה.


לאחר ההמלטה יתכן ותצטרכו לעזור לגורים לינוק, ליחצו על הפטמה עד הופעת חלב וקרבו את הגור.

בימים הראשונים לאחר ההמלטה, הכלבה יכולה להראות סימני עצבנות ותוקפנות בנסיון להגן על גוריה. אין לכעוס עליה.

יתכן ותראו הפרשות ירוקות וקרישי דם בימים הבאים. זה נורמאלי.

במידה ותראו הפרשות צהובות ומוגלתיות או כל סימן אחר של חולי אצל הכלבה, פנו למרפאה לבדיקה.


עכשיו נותר לנו לאחל לכם ולבוטן מזל טוב על הגדלת המשפחה.

בתמונות: פיסטוק הגדולה ואודי חמודי הקטנטן.




bottom of page